Een kijkje bij de workshop Beeldmerk

Beeldende kunst

Waarom heeft Starbucks een groene zeemeermin in het logo, koffie is toch bruin?

En waarom heeft Mac Donalds hun kleuren veranderd van rood en geel naar meer groen en zwart? Waar zijn de rood met gele clown en de gele ballonnen gebleven?

Beeldmerk is een workshop voor het voortgezet onderwijs en het mbo waarin leerlingen theoretische kennis opdoen over de werking van vorm, kleur en uitstraling. Vervolgens gaan ze daar ook zelf mee aan de slag. Docent Mia Andrésen geeft een kijkje in haar leslokaal en vertelt hoe ze de leerlingen meeneemt en uitdaagt.

Theoretische kennis en achtergrond
“Ik begin mijn les altijd bij de cowboys in America en hun manier van brandmerken, branding, op bezit. Branding is geen nieuwe vorm om te laten zien dat iets van jou of van jouw hand is. Maar waarom willen wij dat niemand onze beeldmerken kan veranderen en kopen wij alle rechten op onze merken? Daarna vertel ik iets over de kleurenpsychologie achter de beeldmerken van multinationals.  De bedoeling achter een beeldmerk is dat je er in één oogopslag en bepaald gevoel bij krijgt. Vervolgens ga je jezelf vergelijken met het gevoel dat het product uitstraalt. Als dat op elkaar aansluit ga je een dienst of waar kopen van het bedrijf achter het beeldmerk.

Actief meekijken en - denken
Met elkaar bekijken we logo’s van bekende merken. Zo komen de leerlingen tot het inzicht dat blauw als zakelijk wordt gezien, Rood staat voor sport en actie en groen voor natuur, milieuvriendelijkheid en rust.  Geel is vaak vrolijk en springt uit.  Wij analyseren vormen, belettering en de origine van symbolen.

Wat is het verschil tussen de logo’s van Albert Heijn en Aldi, Jumbo en Dirk van der Heiden? Waarom hebben zij gekozen voor een bepaalde vormgeving? Waar komt de Nederlandse Leeuw vandaan en wat vinden wij van de leeuw?

Zelf aan het werk
Dan gaan de leerlingen zelf aan het werk. Ze maken eigen beeldmerk, woordmerk, embleem, zegel of vignet dat ze op een linnen tasje mogen tekenen. Omdat een goed beeldmerk best moeilijk te bedenken is mogen ze op internet beeldmerken bekijken en  veranderen naar wens. Maar vaak laten ze hun eigen verbeelding de vrije loop.

Namen, dieren, reisbestemmingen, eten, drinken, sport, muziek, weer en wind, lettertypes, kleur en vorm…waar houd je van? En hoe krijt je snel iets daarvan op een tas? Met ‘First thought is the best thought’ als beginpunt worden de resultaten vaak schitterend.

Miniatuurvoorbeeld
Voorbeelden uit de workshop

Reflectie
Een paar uitspraken van leerlingen uit mijn laatste les:  “Ik heb Louis Vuitton een les geleerd over hoe je er werkelijk iets chics van maakt.” “Dit ga ik verkopen in Amsterdam, ik geloof in de natuur.” En “Ik vind vuurvlammen en kleuren overlopen leuk, het past bij mijn stijl.” Bij de presentatie die we altijd aan het eind van de les doen liet ik de leerlingen stemmen. Niet op de mooiste afbeelding, maar op het meest traditionele en verklaarbare beeldmerk. We kwamen er niet uit omdat elke leerling een goed verhaal had over vormgeven, kleurenpsychologie en vooral persoonlijke voorkeur. En dat is precies waar het om gaat bij een beeldmerk!”

Meer over de workshop Beeldmerk»
Deze workshop is ook beschikbaar voor het mbo 

«Terug naar vorige pagina