Pilot muziekonderwijs als sociale interventie

Een onderzoek naar welke interventies een positieve invloed hebben op de sociale veiligheid en kansengelijkheid van kinderen.
leer orkest kinderen

Het ministerie voor Justitie en Veiligheid onderzoekt welke interventies een positieve invloed hebben op de sociale veiligheid en kansengelijkheid van kinderen. In dat kader gaven zij Stichting Leerorkest Nederland opdracht om verschillende pilots in het land te faciliteren. In Rotterdam sloegen zij de handen ineen met SKVR’s Ieder Kind een Instrument voor een project op de Wilhelminaschool in Charlois.

Schooldirecteur Harry Vos had tijdens een eerdere baan in Dordrecht al positieve ervaringen opgedaan met muziekonderwijs. Hij vindt het belangrijk dat leerlingen zich breed kunnen ontwikkelen op school. “De focus ligt natuurlijk op taal en rekenen maar sommige kinderen hebben hele andere talenten en het is goed als zij dat kunnen laten zien. Daarnaast is het ook belangrijk dat kinderen leren wat echte muziekinstrumenten zijn en hoe je daar mee omgaat. Muziek heeft impact op mensenlevens en het geeft veel plezier.”

De leerlingen van groep 5 tot en met 8 op de Wilhelminaschool krijgen sinds januari dit jaar intensief muziekles van docenten van SKVR. Per klas zijn er zes docenten beschikbaar waardoor de kinderen les krijgen op een instrument naar keuze in een kleine groep. “Zo zijn in korte tijd enorme resultaten geboekt”, merkte SKVR coördinator Maud Berden. “Dat was echt te horen tijdens het eindconcert dat de leerlingen verzorgen in de Oude Kerk in Charlois.”

“We zien dat alle kinderen er plezier in hebben”, zegt Harry Vos. “Ze werken hard en dat geeft een sterke verbondenheid, onderling en ook met de ouders die komen kijken.” Dat de muzieklessen invloed hebben op de sociale vaardigheden van de leerlingen ziet de schooldirecteur ook. “Ze moeten doorzetten, samenwerken, op hun beurt wachten en met elkaar een gezamenlijk product neerzetten: het eindconcert. Dit geeft kinderen een bredere blik op de maatschappij. En deze combinatie van een zinvolle tijdsbesteding plus het plezier dat ze daaraan beleven draagt bij aan sociale cohesie en veiligheid.”

Het project maakt deel uit van het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid en wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting De Verre Bergen.