Pabo studente Maryse liep mee met SKVR

"Deze meeloopstage was een positieve, leerzame ervaring die mijn visie op cultuuronderwijs heeft versterkt."

Vierdejaars Pabo-studente Maryse Orchard koos begin dit schooljaar voor de minor Cultuuronderwijs. Gedurende acht weken nam zij een kijkje bij verschillende lessen en activiteiten KunstID en CultuurTraject van SKVR. Een positieve, leerzame ervaring die haar visie op cultuuronderwijs alleen maar heeft versterkt, aldus Maryse. 

Eyeopener
“De danslessen van docente Tineke van Calster bij KunstID waren voor mij echt een eyeopener. In plaats van het keurig aanleren van pasjes stimuleert zij leerlingen om vrij en creatief te bewegen op muziek. Maar ook om te kijken naar een ander en te wachten op hun beurt, zonder dat te benadrukken. Ik vond het verfrissend om te zien wat ze daarmee bereikt bij de kinderen.”

Interactie
Op de Pabo aan de Thomas More Hogeschool leerde Maryse dat interactie met kinderen heel erg belangrijk is. Waarom? “Omdat informatie daardoor veel beter blijft hangen. Ik vond het heel knap hoe docenten Sudesca Janse en Manouk Schrauwen in Kaboem!*@# naadloos schakelen tussen spel en interactie met de jonge toeschouwers. Dat lijkt me best lastig. En geweldig om te zien dat kinderen die eerst in een hoekje zaten met een houding van ‘ik doe lekker niet mee’, vanzelf werden aangestoken door het enthousiasme van de groep.”

Geen gewone tekenles
Teken- en handvaardigheid lessen in het primair onderwijs zijn vaak nog sterk gekaderd. Het gaat om het aanleren van vaardigheden met de opdracht: teken maar na. Niet de methode die SKVR hanteert of die Maryse zou hanteren. “Als je iets namaakt wordt het resultaat nooit hetzelfde als het voorbeeld. Kinderen denken dan al snel: ik heb het niet goed gedaan! Zonde, want ik denk dat plezier en creativiteit voorop moeten staan. Zoals ik zag bij Stempelfestijn: kinderen mochten met hun eigen fantasie een dier bedenken en maken. Na afloop waren ze enorm trots op hun creaties.”

Keurig opgeruimd
Of het niet erg rommelig of chaotisch wordt als je kinderen zo vrij laat? Dat valt volgens Maryse reuze mee. “Het is voor leerlingen heel duidelijk dat de kunstles een andere les is dan die van hun juf of meester. Veel kinderen vinden het fijn om even in een andere rol te kruipen of juist helemaal zichzelf te kunnen zijn. En nadat ze alles keurig hebben opgeruimd gaan ze weer over tot de orde van de dag. Dat werkt prima.”

Samenwerken
Kunstdocenten zijn een kei in het stimuleren van vrijheid bij kinderen. Als ze straks zelf leerkracht is, wil Maryse een deel van haar lessen laten verrijken door kunstenaars en vakdocenten. “Je kunt je niet alles zelf eigen maken. Iedereen heeft z’n expertise. Een samenwerking tussen leerkracht en vakdocent kan daarin uitkomst bieden.” 

Tenslotte zou Maryse tegen alle Pabo-studenten van Nederland willen zeggen: “Verdiep je in cultuuronderwijs. Kunstlessen spelen een belangrijke rol bij de talentontwikkeling van kinderen. Ga zelf zien en ervaren hoe verruimend cultuureducatie voor kinderen is. Alleen erover lezen is niet voldoende.”