Dromen over Delvaux: Cultuurtraject in de Kunsthal

Beeldende kunst

Hoe breng je ‘serieuze kunst’ dichtbij voor jongeren?

Via het Cultuurtraject Rotterdam bezoeken jaarlijks zo’n 38.000 leerlingen de podia, zalen en musea in de stad. De ene keer is het werk toegankelijker dan de andere keer. Hoe zorg je er dan voor dat het toch boeiend blijft? “Je moet op zoek naar het raakvlak tussen de kunst en het leven van de jongeren zelf.” Aan het woord is Michiel Deijman, vakdocent Beeldende kunst bij SKVR en samen met collega Ilse Kauffman een ervaren kracht in dit genre. Op dit moment draaien ze het Cultuurtrajectproject Dromen over Delvaux in de Kunsthal, één van hun favoriete werkplekken. “We zijn hier helemaal thuis,” vertelt Ilse. “We hebben onze eigen plek, werken soepel samen met Johan Gielen (hoofd Educatie en Publiek Kunsthal) en krijgen de ruimte om producten te ontwikkelen waarmee we jongeren weten te enthousiasmeren.”

Aansluiting vinden
“De tentoonstelling Paul Delvaux, Meester van de droom, is misschien wel de meest ontoegankelijke setting waarin we tot nu toe gewerkt hebben,” gaat Michiel verder. “Die afgebeelde vrouwen die je maar niet lijken te willen aankijken en veel bloot, wat natuurlijk aanleiding geeft voor de nodige hilariteit.” Toch weten de docenten de aansluiting te vinden door in te zoomen op het thema Dromen en obsessies. Na een rondleiding door de tentoonstelling gaan de leerlingen van het Grafisch Lyceum aan de slag met het maken van objecten van papier. Door op die manier zelf met de thematiek te gaan werken, ervaren ze de eerder bekeken kunst van binnenuit. De inspiratie komt vooral uit hun eigen leven, en daarin blijken veel enge dromen voor te komen.

Inspiratie
Demi (13) werkt aan een paars monster. “Mijn dromen zijn vaak net een film, zo duidelijk.”Ze is gewend haar dromen als inspiratie te gebruiken dus deze opdracht is haar niet vreemd. “Ik zie vaak zulke vette dingen in mijn droom, die wil ik daarna dan tekenen om te bewaren.” Klasgenoten aan de tafel naast haar in het gezellige KusthalLAB hebben één van de werken uit de tentoonstelling als uitgangspunt gekozen. Met elkaar werken ze aan een stevige brug van papier met daarop een trein en daaronder wild kolkend water. Alle objecten worden in een décor geplaatst waar Justin (14) achter de iPad zit. Zijn interesse ligt meer bij techniek dus heeft hij het maken van de stop motion film voor zijn rekening genomen. Hij krijgt daarbij assistentie van klasgenoten die één voor één de werken het beeld in laten schuiven. De regieaanwijzingen van Justin worden steeds helderder, hij ziet waar hij heen wil. Aan het eind van de les vormen de werken met elkaar een betoverend geheel in het Theater van de Dromen. De persoonlijke inbreng van alle leerlingen is bij elkaar opgeteld een werk geworden dat binnenkomt bij alle aanwezigen. Daar kan Delvaux nog wat van leren.

Cultuurtraject
Het Cultuurtraject Rotterdam is het basisaanbod cultuureducatie voor leerlingen uit het Rotterdamse onderwijs: Een inspirerende educatieve route langs de concertzalen, theaters en musea van Rotterdam. Zij maken tijdens hun schoolloopbaan kennis met alle kunstdisciplines: beeldende kunst, dans, media, theater, muziek, erfgoed en literatuur. Een leerling die vanaf groep 1 van het primair onderwijs tot en met het 4e leerjaar voortgezet onderwijs deelneemt aan het Cultuurtraject Rotterdam, maakt in elf jaar in meer dan twintig projecten kennis met kunst en cultuur. Kijk voor meer informatie op www.cultuurtrajectrotterdam.nl