Hoe de hele school optimaal profiteert van kunstonderwijs: 4 adviezen

Hoe de hele school optimaal profiteert van kunstonderwijs: 4 adviezen

10 november 2017

Laat de hele school profiteren van de effecten van kunstonderwijs! Lees onze tips in dit artikel op dat gepubliceerd is op CultureelKapitaal (LKCA).

Shine heeft ADHD en kan de klas behoorlijk op stelten zetten. Dan blijkt tijdens de kunstles dat hij geweldig kan dansen. Dat doet iets met zijn positie in de groep. Hoe neem je die kennis mee in de rest van de schooldag? Hoe profiteer je als school optimaal van de effecten van kunstonderwijs? Nita Halman en Sylvia Wiegers geven tips.

SKVR heeft inmiddels tien jaar ervaring met structurele kunstlessen op de basisschool. We ontwikkelden de leerlijn KunstID, voor alle groepen in het basisonderwijs. Experimenteren, onderzoeken en zelfexpressie vormen de basis. Er zijn leerlijnen voor alle disciplines: beeldende kunst, dans, fotografie&media, muziek, schrijven en theater. Daarin werken de leerlingen aan drie culturele competenties: Creërend vermogen, Presenteren en Sociale competentie. In dialoog met SKVR kan elke school de leerlijnen op een eigen manier inkleuren. 

Voor de kinderen van 23 Rotterdamse scholen is kunst nu iedere week een vast onderdeel van hun schoolprogramma. Het geeft leerlingen nieuwe mogelijkheden om zich te uiten en de lessen zijn een goede afwisseling met de cognitieve vakken. Maar nog niet al onze wensen zijn vervuld. Leerkrachten hebben tijdens de kunstlessen vaak andere taken en krijgen daardoor weinig mee van de ontwikkeling van hun leerlingen in en door de kunstvakken. Er is steeds meer aandacht voor de waarde van het kunstonderwijs voor de creatieve en algemene ontwikkeling van de leerling. De volgende stap is om die kennis ook mee te nemen in de rest van de schooldag.

KUNST ID EN DE VAN EIJCKSCHOOL

Op de Rotterdamse Mr. Van Eijckschool is het team hier bewust mee bezig. ‘Wij hebben kunst en cultuur een duidelijke plek in ons profiel gegeven omdat wij kinderen ook op andere manieren willen stimuleren’, vertelt Irma Demir, leerkracht, cultuurcoördinator én dansdocent op de Van Eijckschool. 

'KunstID sluit mooi aan bij de uitgangpunten van onze school. Het kind staat centraal en krijgt op zijn eigen niveau voldoende uitdaging. Kunstlessen kunnen daardoor bijdragen aan het zelfvertrouwen van kinderen, zeker bij degenen die in andere vakken minder makkelijk meekomen. Van ons hoeft echt niet iedereen een toptalent te worden. Het gaat over brede ontwikkeling, niet alleen in de kunst maar ook van sociale competenties door middel van kunst. In de kunstlessen kan een leerling soms een heel andere kant tonen. Juist dat is zo belangrijk om mee te krijgen voor de groepsleerkracht.’

VIER PRAKTISCHE ADVIEZEN  

Hoog tijd dus om de verbinding tussen kunstonderwijs en school verder te verstevigen. Waar echt partnerschap is, krijgen ontwikkelingen vleugels. Daarom geeft SKVR  haar docenten en de scholen altijd de volgende adviezen mee:

1. Laat de leerkracht ervaren wat kunstonderwijs kan bieden

SKVR organiseert enthousiasmerende workshops, waarin leerkrachten zelf ervaren wat de meerwaarde van kunstonderwijs kan zijn. Onze kunstdocenten geven hun lessen in aanwezigheid van de groepsleerkracht, en leggen daarbij uit waarom zij de les op een bepaalde manier hebben opgebouwd. Heel belangrijk: de leerkracht ziet wat er tijdens de kunstlessen gebeurt met de leerlingen!

Want kunstlessen kunnen nogal wat teweegbrengen bij een leerling. Neem bijvoorbeeld Shine, die de klas behoorlijk op stelten kan zetten. ´Vanwege zijn ADHD is het lastig voor hem om lang stil te zitten´, vertelt leerkracht Irma. ´Maar tijdens de dansles is hij de ster van de groep.´ Shine houdt ervan om te bewegen en hij is er goed in ook; tijdens de eindvoorstelling mag hij een solo doen. Dat doet ook iets met zijn positie in de klas. Zijn klasgenoten bewonderen hem, en zijn juf ervaart dat Shine ook goed mee kan doen. Dit is voor haar belangrijke informatie!

2. Laat de kunstdocent leren van de groepsleerkracht

Laat de kunstdocenten bij de groepsleerkracht in de les kijken. Zo leren de kunstdocenten de groep beter kennen en steken zij iets op over de manier van lesgeven, de regels en omgangsvormen op een school.

De Mr Van Eijckschool zorgt ook voor inhoudelijke verbanden. Kunstlessen worden vaak ingezet ten dienste van andere vakken, bijvoorbeeld door te werken aan samenwerken, taalontwikkeling en rekenen. De kunstlessen vormen zo een volwaardig onderdeel van het schoolcurriculum.

3. Reflecteer, evalueer en maak samen nieuwe plannen

Dit onderdeel schiet er vaak bij in, maar is van onschatbare waarde. Door ook buiten de les tijd te nemen om met elkaar aan tafel te gaan en verwachtingen uit te spreken, kom je tot een resultaat waar de leerling het meeste profijt van heeft. De Mr. Van Eijckschool nodigt de kunstdocenten daarom uit bij teamvergaderingen. Daar bespreken ze de ontwikkeling van de leerlingen en maken ze samen nieuwe plannen.

 4. Werk vanuit de leervraag van de school en de leerkracht

Een aantal leerkrachten wil zelf (weer) meer kunstlessen geven; maak daar gebruik van.  Soms hebben zij dat al zelf aan gegeven en soms heeft de school aangegeven dat daar behoefte aan is. De school kan deze leervragen ook actief ´ophalen´ via workshops met docenten of tijdens gesprekken.

Als we Irma Demir vragen naar haar toekomstdroom op dit vlak, spreekt ze de wens uit om af en toe samen lessen te kunnen verzorgen: kunstdocent en leerkracht. ´Samen bouwen aan een project waarin alles samenkomt, dat zou mooi zijn!´

Foto's van Nita Halman en Sylvia Wiegers: Gaby Jongenelen
Foto boven het artikel: Rinie Bleeker

 

Agenda

Nieuws

Hoe de hele school optimaal profiteert van kunstonderwijs: 4 adviezen
Hoe de hele school optimaal profiteert van kunstonderwijs: 4 adviezen
Laat de hele school profiteren van de effecten van...
Schrijftijgers maken het mee in het Wijkpaleis
Schrijftijgers maken het mee in het Wijkpaleis
“Slager, weet u wel zeker dat dit dierenvlees...
Een kijkje achter de schermen: het instrumentenmagazijn
Een kijkje achter de schermen: het instrumentenmagazijn
Als je muziekles hebt bij SKVR dan ben je er vast weleens...

nieuwe koers