Wat doe jij?

Voorstelling en workshop van 1 uur, alle leerjaren
Ook online mogelijk

Wat Doe Jij? is inspringtheater waarmee omgangsvormen en pestgedrag bespreekbaar worden gemaakt. Jonge acteurs confronteren leerlingen met hun gedrag. Samen gaan ze actief op zoek naar mogelijkheden en oplossingen.
 

«Terug naar vorige pagina

Nu snap ik hoe anderen mij soms zien
Mavo leerling Montfort College

Hoe gaan jouw leerlingen om met diversiteit? Accepteren zij verschillen in gender, etniciteit of seksualiteit? Of wordt er om gelachen en worden er leerlingen mee gepest?

De meespeelvoorstelling Wat doe jij? zet leerlingen aan het denken. Ze weten niet dat ze onderdeel zijn van een voorstelling en dat ze te maken hebben met acteurs. Recht onder hun ogen worden er grenzen overschreden. Er worden grappen gemaakt, opmerkingen gemaakt en gelachen. Ten koste van de ander. Wanneer voelt een leerling zich geroepen om er iets mee te doen, iets te zeggen, of gaat hij juist mee in het pestgedrag? Kortom: wat doe jij?

Een gespreksleider zorgt dat er op tijd wordt ingegrepen en stelt de acteurs voor. Dan nodigt hij de leerlingen uit om te reageren op wat ze hebben gezien en om 'in te springen’ in de scènes om daarmee het verhaal een andere wending te geven.

Wat doe jij? kan aangepast worden op verschillende thema’s:
-    Pesten in het algemeen en Cyberpesten bij de online variant.
-    Seksuele diversiteit: Accepteren en respecteren we elkaar?
-    Geslacht, genderexpressie, identiteit en/of seksuele aantrekking: Hoe is het om te zijn wie je bent? 
-    Etniciteit: Hoe kijken we naar kleur, afkomst en culturele verschillen?

Deze meespeelvoorstelling is altijd actueel maar bijzonder geschikt om in te zetten tijdens: Week van de Liefde / Valentijnsdag, Internationale Vrouwendag, de Ramadan, Week tegen Pesten, Rotterdam Pride, Internationale Mannendag en Paarse Vrijdag.



Wat doe jij? ONLINE
De online variant van Wat doe jij? richt zich op cyberpesten en is net zo interactief als de 'live' variant. We werken in een online omgeving als Teams of ZOOM.  Naast een ervaren gespreksleider zijn twee acteurs in beeld. Zij nemen net als de leerlingen deel aan de online-meeting. Vanuit hun personage vertellen de acteurs ieder hun verhaal van een heftig voorval op school. De één vanuit de rol van de dader en de ander uit de rol van het slachtoffer. Hierna krijgen de leerlingen van de gespreksleider de vraag te reageren op een aantal stellingen. Hierdoor onderzoeken de leerlingen hoe zij zich zouden opstellen in een situatie zoals omschreven door de acteurs. Hierover gaan ze met elkaar in gesprek. Dit gesprek vormt de kern van de workshop en wordt zorgvuldig begeleidt. Door met elkaar in gesprek te gaan en met respect naar elkaar te luisteren ontstaat er meer inzicht in elkaars drijfveren en motieven. 

Naast deze volledig online variant is het ook mogelijk om te werken met de variant waarbij de acteurs en de gespreksleider zichtbaar zijn op een scherm in de klas en de leerlingen zelf fysiek aanwezig zijn. Hierbij wordt de aanwezigheid van een docent gevraagd.

De leerlingen krijgen meer inzicht in hun eigen sociale gedrag en in het groepsproces dat ten grondslag ligt aan pesten. Theater leert hen probleemoplossend en zelfstandig te denken, hun sociale vaardigheden te ontwikkelen, samen te werken en om te gaan met verantwoordelijkheid. Daarnaast maakt theater bewust van het vermogen tot zelfsturing en flexibiliteit.

Wat doe jij? Fysieke voorstelling / workshop op school

Doelgroep: alle groepen
Locatie: op school 
Duur: 1 uur
Kosten: Voor dit product hanteren we het regulier tarief. Dit is een vast uurtarief, zie de tekst ‘over de kosten’ hieronder.
Groepsgrootte: maximaal 30

 

Wat doe jij? Online voorstelling /workshop

Doelgroep: alle groepen
Locatie: op school 
Duur: 1 uur
Kosten: Voor dit product hanteren we het regulier tarief. Dit is een vast uurtarief, zie de tekst ‘over de kosten’ hieronder.
Groepsgrootte: maximaal 30

Aanvragen
Zowel voor de fysieke als de online voorstelling vragen we je deze tijdig (ten minste 4 weken van tevoren) aan te vragen. 

Dit zijn de spelers

Raffelo
Raffelo

Ik ben Raffello Oostburg en 20 jaar oud. Ik heb op de Theaterhavo/vwo gezeten en acteer al 8 jaar. Toen ik nog op de Theaterhavo/vwo zat heb ik 'Wat doe jij?' ook gezien. Ik vond het toen heel vet en interessant. Zeker toen ze in gesprek met ons gingen en vroegen wat wij anders zouden doen. Deze voorstelling is een goede manier om de dialoog aan te gaan en een statement te maken. Dus toen ik deze kans kreeg heb ik geen moment getwijfeld.

Doris
Doris

Ik ben Doris, 25 jaar en ik woon in Rotterdam. In 2017 ben ik afgestudeerd aan de Acteerschool Rotterdam op de opleiding Theater en Maatschappij. Ik vind het onwijs leuk om een voorstelling te spelen voor jongeren, omdat ze zo eerlijk, nieuwsgierig en leergierig zijn. Theater kan veel teweegbrengen en dat je daadwerkelijk verandering kan brengen vind ik heel gaaf! 

Esther
Esther

Mijn naam is Esther de Ruiter, ik ben 26 jaar en woon samen met mijn vriend in Rotterdam. In 2017 studeerde ik af aan de Acteerschool Rotterdam en sindsdien werk ik als acteur, theatermaker, theaterdocent en gespreksleider. Het leukste vind ik om te werken aan theaterprojecten waarin het publiek niet een toeschouwer, maar een deelnemer is. Zeker als ze in het begin niet weten dat ze met acteurs te maken hebben. Daarom ben ik heel blij dat ik speler en gespreksleider ben bij 'Wat doe jij?'

Daniel
Daniel

Ik ben Daniël, 20 jaar, in mijn vrije tijd maak ik rapmuziek. Naast rap verdiep ik me ook in andere vormen van poëzie en woordkunsten, zo schrijf ik gedichten en spoken word stukken. Pesten is een groot probleem,de gevolgen van pestgedrag kunnen iemand voor het leven vormen. Als ik door middel van deze workshop kan bijdragen aan de bewustwording van dit probleem en kan helpen om kinderen aan het denken te zetten, dan is dat voor mij een belangrijke reden om mee te doen met dit project. 

Mae-Ly
Mae-Ly

Hey mijn naam is Mea-ly. Ik doe mee aan de voorstelling omdat ik het belangrijk vind dat jongeren nadenken over onderwerpen als pesten en vriendschap. We laten ze door middel van deze voorstelling onder andere zien hoe dat in zijn werk gaat. Ook geven we de jongeren verschillende richtingen hoe ze ermee kunnen omgaan.

Nieuwsitem
Nieuwsitem

Een omgeving waarin iedereen kan zijn wie hij is en kan zeggen wat hij voelt? Het is een vraag die actueel is in een tijd waarin tegenstellingen soms alleen maar groter lijken te worden. Tijdens de inspringvoorstelling Wat doe jij? ervaren leerlingen persoonlijke verhalen vanuit verschillende perspectieven. Daarnaast is er ruimte voor ieders eigen geluid.

Wat doe jij? is er nu ook in een online variant. Daarvoor heeft regisseur Roxane Clijsen de vorm enigszins aangepast...

Lees verder

Goed om te weten

Over de kosten 

Scholen binnen Rotterdam
Ons uurtarief is € 83,50. Dit is inclusief: voorbereiding, organisatie, materialen en afronding
Bij dit uurtarief gaan we uit van minimaal twee, gelijke en aaneensluitende, workshops of lessen uitgevoerd door dezelfde docent.
Voor ontwikkeling van een programma, wachttijd voor de docent en overige werkzaamheden betaal je extra. 
Neem contact met ons op. We doen je graag een voorstel.


Scholen buiten Rotterdam
Bevindt jouw school zich buiten de gemeente Rotterdam? Helaas kunnen we de komende periode geen nieuwe aanvragen meer aannemen. 
 

Informatie en Boekingen

SKVR biedt al jaren structurele cultuureducatie in het onderwijs. Geen school is hetzelfde en dat vraagt om advies op maat. Doen we graag. Samen bepalen we de beste aanpak voor jouw school. 

Bel (010-2718320) of mail (onderwijs@skvr.nl) ons, dan helpt Lital je verder. Contactformulier gebruiken mag ook.