Met zachte kunst harde problemen oplossen

Met zachte kunst harde problemen oplossen

26 januari 2018

Wat de impact van instrumentaal onderwijs kan zijn heeft Rob Streevelaar zelf als kind meegemaakt. De huidige directeur van het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest begon als kind met klarinetlessen bij de RMDS muziekschool, de voorloper van SKVR. Hij leerde er om te oefenen en door te zetten als het even niet mee zat maar wat hem vooral is bijgebleven is de enorme kracht en het plezier van samen muziek maken en spelen in orkesten. Muziek en samenspel werden een rode draad in zijn leven en zijn ervaringen als kind vormden de inspiratie om zich in te zetten voor het recht op instrumentaal muziekonderwijs voor alle Rotterdamse kinderen, als initiator van Ieder Kind een Instrument.

Bijdrage aan de stad
Tien jaar geleden was Rob directeur van de SKVR Muziekschool en stond hij aan de wieg van het onderwijsprogramma Ieder Kind een Instrument. We blikken terug op die tijd vanuit zijn aangename werkkamer in de NedPhO-Koepel in Amsterdam Oost: de voormalige kapel biedt door een glazen wand zicht op de repetitiezaal van het orkest waar nu kinderen binnenstromen voor het woensdagmiddagconcert. “Het ging prima met de Muziekschool, de lessen zaten vol, docenten waren goed en tevreden. Maar om ons heen veranderde stad, problemen werden groter, tegenstellingen groeiden,” herinnert Rob zich. “We wilden vanuit SKVR een positieve bijdrage leveren: met zachte kunst harde problemen helpen oplossen.” Dat muziek daarin een wezenlijke bijdrage kon leveren was bewezen met het fantastische voorbeeld van El Sistema in Venezuela én met de jarenlange ervaring in de Wijkmuziekscholen van SKVR.

Iedereen meekrijgen
Met deze boodschap trok Rob naar het stadhuis waar net een kersvers college was geïnstalleerd. “We hadden zelf al een forse eerste stap gezet: een kwart van ons budget ging van buiten- naar binnenschools muziekonderwijs, waarmee we onderstreepten dat het ons serieus was met Ieder Kind een Instrument.” De doelstelling en maatschappelijke betekenis van het programma vielen in goede aarde bij wethouder Orhan Kaya van Cultuur die hierin tevens een kans zag om cultuur steviger te verankeren in het Onderwijs.

Ook binnen de Muziekschool was er missiewerk te verrichten. Docenten stonden niet allemaal te springen om naar de scholen te gaan. “Er waren scholen waar je vanwege de veiligheid door een detectiepoortje naar binnen moest,” schetst Rob. Maar er was een enthousiaste voorhoede van docenten die met hun positieve ervaring de rest enthousiasmeerde. “Het beste advies wat ik kon geven was: Ga het ervaren! Zie het verschil dat je kunt maken bij die kinderen. En, hoewel het heus niet overal meteen vanzelf ging, dat was precies wat er gebeurde. Docenten werden aan het eind van de les als held uitgezwaaid. Een betere motivatie kun je niet krijgen natuurlijk.”

Continuïteit
Rob is trots op de collega’s die ervoor zorgden dat het programma na tien jaar een stevige waarde in het Rotterdamse onderwijs heeft verworven. “Blijf trouw aan het uitgangspunt: de continuïteit die hoort bij instrumentale les is de kritische succesfactor,” benadrukt hij. “Juist het wekelijkse contact tussen de docent en de klas zorgt voor een band van waaruit je kunt bouwen. Het leren doorzetten en met elkaar iets moois neerzetten geeft kinderen zelfvertrouwen en plezier. Als je als docent openstaat voor wat je leerlingen vragen én bieden, als je ze zowel uitdaagt als waardeert, dan haal je er zelf zó veel voldoening uit. Een goede muziekdocent kan van onschatbare waarde zijn in de ontwikkeling van een kind.”

meer over skvr onderw•s

Contact & Samenwerken

Nieuws

Lady Shaynah geeft les op de Imeldaschool
Lady Shaynah geeft les op de Imeldaschool
“Leren hoe ik mijn stem beter kan laten zingen.”...
Met groep drie op studiobezoek bij Conny Janssen Danst
Met groep drie op studiobezoek bij Conny Janssen Danst
De kinderen van de Willibrordschool zitten vol met vragen aan...
Dromen over Delvaux: Cultuurtraject in de Kunsthal
Dromen over Delvaux: Cultuurtraject in de Kunsthal
Hoe breng je ‘serieuze kunst’ dichtbij voor...

Leren Loont! en SKVR

Agenda

Publicaties