Met groep drie op studiobezoek bij Conny Janssen Danst

Dans

De kinderen van OBS De Wilgenstam zitten vol met vragen aan de Rotterdamse choreograaf Conny Janssen. 

Na al een aantal weken op school te hebben gedanst met SKVR docent Linda van Dijk en een bezoek aan Theater Rotterdam, waar ze in het décor van Inside Out mochten staan, zijn ze nu op studiobezoek. “Hoe lang bent u hier al de baas?” “Wat gebeurt er als alle dansers ziek zijn?” “Kunt u zelf ook dansen?” Maar Conny is zelf niet minder nieuwsgierig naar wat de leerlingen kunnen, weten en meemaken. Dus voor ze de dansstudio in gaan geven Loa en Adriana eerst een kleine demonstratie in ‘spiegelen’, een dansopdracht  die ze van juf Linda hebben geleerd.

Kijken naar een fragment
Het is het jongste publiek ooit in de studio van Conny Janssen Danst. Ze zitten in groep drie en gaan al aan de slag met het maken, bekijken en reflecteren op moderne dans. Bij het vragenkwartiertje was de spanningsboog niet al te lang maar de kinderen kijken ademloos naar het fragment uit de voorstelling Inside Out dat de dansers speciaal voor hen komen opvoeren deze middag. Conny Janssen aarzelde geen moment toen ze het verzoek kreeg om met deze groep te gaan werken. “We zijn zelf allemaal ook ooit aangeraakt door dans. Het is toch fantastisch dat ze dit zo jong al mee mogen maken. Het doet iets met hun verbeelding en hun gevoel en misschien ontstaat hier hun interesse om zelf te gaan dansen wel.”

Werken met gevoelens
“Het herkennen en benoemen van gevoelens is inderdaad een wezenlijk onderdeel van het lesprogramma”, beaamt docente Linda. “In de les mogen ze hun gevoelens uiten in dans en hebben we het er met elkaar over hoe dat er dan uit kan zien.” Ook de korte voorstelling roept gevoelens op. Van heel bassaal: “Ik voelde de grond trillen.” Tot: “Ik voelde mijn hart sneller kloppen.”  Conny en haar dansers ontvangen het als een groot compliment. En de kinderen kunnen niet wachten tot hun volgende les op school.

Atelier Dans
Het studiobezoek is onderdeel van het programma Ateliers in School.  Binnen ‘Ateliers in School’ staan de vragen en initiatieven van leerlingen centraal. Een kunstenaar verbindt zich voor een jaar aan een school en is daar een dag per week. Dat kan een beeldend kunstenaar zijn, een theatermaker, een danser, een muzikant, een filosoof of multimediakunstenaar. Zij zetten de onderzoekende houding in die bij hun professie hoort, met het doel het creatief vermogen van kinderen te stimuleren. 
Ateliers in School is een samenwrking met het KCR en wordt mede mogelijk gemaakt door de gemeente Rotterdam en het Fonds voor Cultuurparticipatie.