Mediatraining voor docenten

Lesgeven voor de camera, in een live-uitzending, is wel even iets anders dan voor de groep. Dat ervaren de docenten die de hybride kunstworkshops voor ouderen verzorgen.
mediatraining Foto gemaakt door Peggy van Mosselaar

Lesgeven voor de camera, in een live-uitzending, is wel even iets anders dan voor de groep. Dat ervaren de docenten die de hybride kunstworkshops voor ouderen verzorgen. In het project Iedereen is een kunstenaar krijgen tientallen ouderen tegelijk kunstlessen via een livestream terwijl ze op hun vertrouwende plek in een verzorgings- of welzijnsinstelling kunnen blijven. Met dit project wil SKVR meer ouderen bereiken met actieve kunstbeoefening en daarbij dezelfde kwaliteitsdoelstellingen behalen als bij de gewone lessen. Naast de creatieve ontwikkeling zijn dat het bijhouden van cognitieve en fysieke vaardigheden, ontmoeting met andere mensen en het gevoel zinnig bezig te zijn.


Om deze kwaliteit waar te maken investeert SKVR in de presentatievaardigheden van de docenten. Daarvoor is Wendy Hoogendijk betrokken. Met haar achtergrond als presentatrice bij RTV Rijnmond, theatermaker en zangeres kan ze goed aansluiten op de behoeftes van het docententeam. In een korte mediatraining leert ze de docenten hoe ze de oudere doelgroep rustig, duidelijk en enthousiast mee kunnen nemen in de online workshop. “Ik heb de uitzending van vorige week teruggekeken en die zag er al best goed uit”, vertelt ze. “De basis is stevig maar er is natuurlijk genoeg om in door te groeien en daar is in deze pilot ook de tijd voor.”


Wat gaan we doen? Wie ben jij? En wat kunnen de deelnemers verwachten? Met een heldere inleiding oefenen de docenten hoe ze de online workshop introduceren. “Laat alle overbodige informatie achterwege en maak het concreet”, moedigt Wendy de docenten aan. Moeilijke woorden en abstracte begrippenmaken het onnodig verwarrend. “Het is belangrijk dat je de deelnemers een veilig gevoel geeft want ze zijn vaak onzeker over wat ze kunnen”, vult de al ervaren online docent Mart Bechtold aan. Schrijfdocent Liesbeth Mende pakt dat meteen op: “Jullie krijgen vandaag een workshop Poëzie. U denkt misschien: ‘Poëzie? Dat kan ik helemaal niet!’ Maar ik ga u vandaag stapje voor stapje meenemen naar een mooi eindresultaat.” 


Meteen goed
De docenten zijn blij met de extra bagage die ze meekrijgen in deze training. “Online lesgeven voelt zo anders dan voor de groep”, geeft Liesbeth aan. “Ik heb het gevoel dat ik minder fouten kan maken. Het moet meteen goed zijn. Je moet je daarom extra voorbereiden en daar hebben we vandaag de juiste handvatten voor gekregen.” Een ander verschil is dat het directe contact met de cursisten ontbreekt. “Normaal loop ik een beetje rond in de les en geef ik hier en daar wat aanwijzingen. Dat gaat nu allemaal veel strakker. En ik weet ook nog niet wat ik met de stiltes ga doen. Je moet je af en toe toch echt even concentreren als je schrijft,” geeft ze aan. “Misschien moeten we een leuk pauzemuziekje gaan gebruiken,” lacht ze.


De volgende ochtend kan Mart het geleerde meteen in gebruik brengen. “Het resultaat was subliem!” vertelt projectleider Kwetsbare ouderen Peggy van Mosselaar enthousiast. “We gaan kijken of we deze training een vervolg kunnen geven en er wellicht ook andere docenten bij betrekken want dit heeft echt waarde voor onze projecten.”