Muziek in de voorschool

SKVR startte in maart 2022 in 5 groepen met de pilot Muziek in de Voorschool: kunstvakdocenten geven muziek- en beweeglessen aan peuters in samenwerking met pedagogisch medewerkers. Op voorscholen in het primair onderwijs en in de kinderopvang. 

Groei
Dit groeide in anderhalf jaar tijd uit tot 46 groepen waar zo'n 460 peuters wekelijks les krijgen door 14 kunstvakdocenten Muziek en dans. 
En die groei zet door! 
Meer peuters, meer kunstvakdocenten en samenwerken met nog meer organisaties. Ons doel voor 2024 is:

  • wekelijks les aan 550 peuters 
  • door 20 kunstvakdocenten 
  • samen met 10 organisaties 
  • En, we ontwikkelen de doorgaande lijn naar groep 1 + 2.

Nieuw Rotterdams Onderwijsbeleid 
Het programma Muziek in de voorschool maakt vanaf 2024 deel uit van het Nieuw Rotterdams Onderwijsbeleid (NROB). 

Je bent nooit te oud om te leren. Ook nooit te jong. 

Onze kunstenaars en makers hebben een duidelijke visie op de ontwikkelingsbehoeften van jonge kinderen. En veel kennis. Niet onbelangrijk. Ze zetten hun kunstzinnige achtergrond in om bij te dragen aan de ontwikkeling van een kind. En aan kansengelijkheid. 

Cultuureducatie is super effectief voor jonge kinderen. En leuk, gezond en onmisbaar. Op verzoek van SKVR deed CED-Groep onderzoek. Wat blijkt? Lees hier verder. 

In hoeverre heeft muziek- en bewegingseducatie invloed op de taal- en sociaal-emotionele ontwikkeling van het jonge kind? En, wat is de toevoegde waarde van de samenwerking tussen kunstvakdocenten en pedagogisch medewerkers voor de taal- en sociaal-emotionele ontwikkeling van ’t jonge kind?

SKVR gaf CED-Groep opdracht onderzoek hiernaar te doen. In 2023. CED-Groep dook de wetenschappelijke literatuur in én interviewde pedagogisch medewerkers en kunstvakdocenten die meedoen in de pilot Muziek in de voorschool. De resultaten laten zien dat Muziek en Bewegen van groot belang zijn voor de ontwikkeling van kinderen. En dat gaat verder dan taal- en sociaal-emotionele ontwikkeling:

Onderzoeksresultaten
Wat een impact maakt Muziek in de Voorschool! Een greep uit de resultaten:

  • Muziek helpt kinderen om sneller klanken te onderscheiden. Zo leren kinderen sneller woorden aan.
  • Kinderen met muziekles hebben meer controle over hun eigen gedrag en kunnen hun emoties beter reguleren.
  • Beweging is goed voor de motivatie, concentratie, hersenontwikkeling, gezondheid en het welzijn van de kinderen.
  • Kinderen die dansles krijgen zijn minder angstig en onzeker en hebben meer controle over hun emoties.

Benieuwd naar het onderzoek?
Deze en nog meer resultaten van het onderzoek vind je in de infographic Muziek en dans in de Voorschool.  
Informatie over het onderzoek vertelt onze projectleider Jonge Kind, Sharon Dania, je graag. Mail jongekind@skvr.nl

Contact

Meer weten over Muziek in de voorschool? Samenwerken? Mogelijkheden bespreken? Lotte kijkt graag met je mee.

Bel 010-2718 399 of mail jongekind@skvr.nl